40. THE LAST EXORCISM
39. SPLICE
38. THE RUNNER
37. THE GHOST WRITER
36. YOU WILL MEET A TALL DARK STRANGER
35. CIRCUS COLUMBIA
34. BAL
33. A DAY OF VIOLENCE
Jedan od brojnih naslova u velikom trendu jeftinih britanskih gangsterskih filmova koji su zapljusnuli tržište 2010. godine – možda ne najprofesionalniji od njih, ali svakako najjeftiniji te najimpresivniji u tome što je sve izvukao iz DV kamere i estetike kućnog videa. Redatelj Darren Ward ovaj je krimi-gorefest snimio inspiriran eksploatacijskih filmom sedamdesetih, do te mjere da jednu ulogu ima i legendarni Giovanni Lombardo Radice iz ‘Cannibal Apocalypse’ i ‘Cannibal Ferox’!
32. DEATH TUBE
Japanska ‘Slagalica strave’ sa žutim plišanim medvjedom u ulozi Jigsawa. Zvuči ludo? I jest. ‘Death Tube’ dolazi iz radionice producenata zabranjenog torture horora ‘Grotesque’, kao razrada već jako dobro poznatog koncepta: skupina potencijalnih žrtava zatočena je u kući s nekoliko soba; njihova je sudbina prenošena uživo na Internetu, a iako im surferi koji sudjeluju u krvavom spektaklu mogu pomoći, oni ipak biraju uživati u sadizmu. Zabavna i prilično posebna satira na bezosjećajnost cyber generacije.
31. THE INFIDEL
Možda najzabavniji film o muslimansko-židovskim odnosima koji ste mogli gledati 2010. stigao je u formi razigranog dramedyja, u osnovi satire koja pogađa, češće nego što promašuje. ‘The Infidel’ ima genijalnu premisu – sredovječni britanski musliman otkrije da je usvojen i da je zapravo rođen kao Židov! Krizu identiteta dodatno komplicira nesretni splet okolnosti koji ga dovede u vezu s islamskim ekstremistima…
30. THE SECRET REUNION
Koreja u holivudskom modu, ali svejedno dobar politički triler/akcić o sukobu policije Južne Koreje i nemilosrdnih špijuna iz Sjeverne. Poznati glumci i režija Hun Janga (bivšeg asistenta Kim Ki-duka), koji se proslavio debijem ‘Rough Cut’. Ovaj je nešto komercijalniji, ali pošteno zabavan i dinamičan, u demoliranju i izokretanju klasičnog buddy-buddy koncepta.
29. WINTER’S BONE
Mala priča o tome što rade redneci kad ne kuhaju vjeverice.
28. FROZEN
Mala priča o tome što tinejdžeri rade zarobljeni u smrznutoj šumi, bez vjeverica, ali s vukovima oko sebe.
27. SRPSKI FILM
Bijesni prosvjedni urlik koji koristi megafon horora za prijenos najmoćnijih poruka o državi, ljudima, umjetnosti i filmu, kao i sumraku morala i tragediji zarobljenosti unutar jednog mentaliteta, iako sve to u osnovi uopće nije horor per se, već je estetski pa čak i postavom žanra prvenstveno utemeljeno u autorima omiljenoj američkoj kinematografiji sedamdesetih, samo sa začinom modernog arthousea u rasponu od Japana do Europe. I eksploatacije, naravno.
26. SLICE
Tajlandska musaka gore horora i policijskog trilera, zbirka kriminalističkih priča, pedofilije, ultranasilja, korupcije, transseksualaca… Klasični ekstremni Tajland, ukratko. Ali sjajan. Sve to s potpisom azijskih ikona, dvojca Wisit Sasanatieng/Kongkiat Khomsiri koji nam je već donio hitove kakvi su ‘Art Of The Devil 2’, ‘Bang Rajan’, ‘Citizen Dog’, ‘Tears Of The Black Tiger’…
25. CHERRY TREE LANE
Ovogodišnji doprinos žanru tzv. hoodie horrora, popularnom i sve bogatijem novom valu britanskih trilera i horora s novim ‘chav’ generacijama na mjestu Jasona i Freddyja. U ovom slučaju, imamo klasični koncept home invasion eksploatacije – tinejdžerski monstrumi upadaju u kuću sredovječnog para i iživljavaju se nad njima zbog onoga što im je napravio njihov odsutni sin.
24. THE MAN FROM NOWHERE
Svašta se, po običaju, kuha u ovom eksplozivnom ekspres loncu – i drama s bizarnim odnosom odraslog muškarca i djevojčice, i kriminalistička priča o međunarodnom švercu organa i droge, i triler o otmici, potrazi i osveti, krvav, nasilan, napunjen pucačinom i borilačkim vještinama. Svega u dva sata.
Malo Hollywooda i malo stare Koreje i dobili smo primjer nove generacije dobre korejske komercijale, koja podsjeća na Hong Kong.
23. RAMMBOCK
Njemački zombiji! Redatelj Marvin Kren s nešto manjim budžetom i (ne pre)velikim ambicijama puni sve osnove žanrovskog kalupa, s pokojom zgodnom novom idejom, dobrom temeljnom pričom i odličnim lokacijama, klasičnom starom europskom zgradom u kojoj drama susreće kaos. ‘Rammbock’ malo podsjeća i na ‘Rec’. Što je dobra stvar.
22. RED HILL
Moderni kaubojac iz Australije. U osnovi old school triler sa svim sastojcima strukture žanra iz osamdesetih, od karizmatičnog negativca nadljudskih sposobnosti do šeprtljavog mladog junaka koji se transformira u ramboidnog mladog junaka (Ryan Kwanten poznat po ulozi Jasona Stackhousea u ‘True Blod’), a koji je svoj prvi dan u policiji prisiljen provesti u borbi sa svemoćnim psihopatskim ubojicom. On kao da je izišao iz slashera, s mecima umjesto hladnog oružja i policajcima umjesto studentica.
21. KICK-ASS
Tulum!
20. CATERPILLAR
Političko DV ero guro ludilo kojim je legendarni Koji Wakamatsu zaradio nominaciju za berlinskog Zlatnog medvjeda, zapravo još jedna u nizu adaptacija čuvene priče Edogawe Rampa, o ženi (ovdje Shinobu Terajima, dobitnica Srebrnog medvjeda za ulogu!) koja se iživljava nad svojim suprugom, ratnim invalidom bez ruku, nogu i jezika. U Wakamatsuovim rukama, ovaj literarni klasik postao je mješavinom osvete, ero guro eskapada (žestoki snimci seksa između žene i invalida), simboličke božje kazne za ratne zločine te nimalo tihe kritike japanske militarističke psihopatologije.
19. I’M STILL HERE
Zajednički pothvat Caseyja Afflecka i Joaquina Phoenixa, mockumentary koji nije toliko duhovit, koliko je zanimljiva eksperimentalna melankolična drama o krizi identiteta u današnjem Hollywoodu, s jednom od najboljih uloga Phoenixove karijere. Scene muške golotinje, prostitucije, šmrkanja kokaina i sranja u usta autori opisuju kao društveni eksperiment, projekt koji je krenuo istraživati pitanja slave te posebno odnosa između medija, konzumenata i celebrityja… Kao takav, baš i ne funkcionira, ali svejedno je zabavan i na trenutke stvarno impresivan.
18. PIRANHA
Alexandre Aja jedna je od rijetkih osoba koja snima rimejkove bolje od originala – dokazao je to s ‘The Hilles Have Eyes’,iznimno intenzivnom i krvavom novom verzijom klasika, a sada to ponovio i s’Piranom’, iznimno zabavnom i krvavom novom verzijom klasika. Neopisivo zabavna posveta seks-gore-horor-komedijama osamdesetih!
17. 7 DAYS
Kanadski osvetnički crnjak, koji je nakon poplave torture porna došao do velikog platna s nekim posve originalnim idejama za izvedbu fizičkog ispoljavanja bijesa. ‘7 Days’ je iznimno dobro režirana, hladno stilizirana priča o osveti i mučenju, ponovni podsjetnik na to kako je potreban samo jedan ekstremni događaj u životu da se čovjek pretvori u zvijer, iako osveta na kraju svega ipak povede na put nezaustavljive autodestrukcije.
16. ANIMAL KINGDOM
Australski ‘Sopranosi’! Dobro, ne baš, ali recimo otprilike, kao jedinstveni, beskompromisni i zastrašujuće realistični prikaz svakodnevice jedne obitelji koja živi od kriminala i nasilja. Sjajno snimljen, s briljantnim, nama uglavnom nepoznatim glumcima i talentiranim redateljem Davidom Michodom (ovo mu je prvi igrani film, ali itekako zna kako efektno miješati dramu i triler), ‘Animal Kingdom’ govori o 17-godišnjaku kojeg tragična igra sudbine uvuče u neopisive igre lokalne mafije i pokvarene policije. Film u kojem nema pravih pozitivaca, a ni prave nade, za sve one koji vole s platnom i ekranom komunicirati želucem i srcem.
15. MUTANT GIRLS SQUAD
Noboru Iguchi! Yoshihiro Nishimura! Tak Sakaguchi! Dvojac koji nam je donio ‘Machine Girl’, ‘Tokyo Gore Police’, ‘RoboGeisha’ i ‘Vampire Girl VS Frankenstein Girl’ režiraju zajedno s majstorom kojeg znamo iz ‘Versus’ i ‘Battlefield Baseball’, a koji je valjda poslužio u kreiranju fajterskog dijela ero guro teatra, novog komada beskonačnog ludila koje možda čak i nadmašuje sve što je ova ekipa ikada snimila. Hoće li nam dopizditi prskalice i morbidne ideje, ima li naznaka da bi uskoro mogli dići ruke od produkcije koja bi mogla upasti u zamku repliciranja vlastitih ideja? Tko zna, neki usputni prolaznici od ovakvih su stvari možda već i odustali. Ali mi, ero guro fanatici, ljudi s rafiniranim smislom za humor uvijek ćemo znati cijeniti djevojku s motorkom izbijenom iz anusa, a koja završava nabodena na oštricama mača prijateljice kojoj katane izlaze iz sisa. Posebno kad je sve tako savršeno razigrano!
14. SKYLINE
Ne vjerujte uštogljenoj kritici i razmaženim fanovima koji ne mogu uživati u zabavnom SF-akciću osim ako u njega nije utopljeno 100 milijuna dolara! ‘Skyline’ je pravo iznenađenje, fenomen godine: film snimljen za svega desetak milijuna dolara u radionici majstora specijalnih efekata (braća Strause) u prvom je tjednu prikazivanja postao četvrtim najgledanijim naslovom u SAD-u. Unatoč tome što u njemu nema glumaca s A-liste i što je u osnovi riječ o B-proizvodu, ‘Skyline’ je hrabro odlučio igrati A-igru, tj. nije išao na kvazidokumentarni recept ‘Cloverfielda’ (iako tematski jest riječ o svojevrsnom ‘Cloverfieldu’ za Los Angeles) već na spektakularnu akciju. To smo i dobili – non-stop akciju i brojne adrenalinske scene ratovanja razmaženih japija s vanzemaljcima svih vrsta. Jedan od najzabavnijih filmova godine.
13. THE HOUSEMAID
Original je još 1960. poprilično šokirao konzervativnu Koreju, ali ovaj sjajni remake Sang-soo Ima (autora ‘Tears’, čuvene korejske inačice kontroverznog američkog filma ‘Kids’) odlučio je isto to učiniti i ostatku svijeta. ‘The Housemaid’ počinje kao neobični križanac obiteljske drame i erotskog trilera, ali potom polagano klizi u ludilo mračne drame, s aferom razmaženog bogataša i naivne kućne pomoćnice u središtu kritike moći sterilnog života suvremene azijske buržoazije. I sve to stilski gotovo pa savršeno, sa sjajnom kamerom i glumcima.
12. OUTRAGE
‘Outrage’ je opet svojevrsni obračun s filmskim establišmentom: s jedne strane strejterska yakuza eiga, a s druge ultranasilni krimić s neprekidnim urlanjima, pričanjima, podmetanjima, šutanjima i muljažama. U isto vrijeme u kanonu klasičnih (iako daleko krvavijih, V-Cinema ludilo meets mainstream pripovijedanje) kino uradaka ovog žanra, a opet i kilometrima daleko od onog što je majstor radio prije 20 godina, baš koliko i njegovih nekoliko posljednjih zabavnih ego tripova. Samo na drugu foru; na kraju krajeva, Takeshi je navodno prvo smislio kako poubijati sve likove pa onda pisao scenarij oko toga, pretvorivši ovo u zanimljiv eksperiment s filmskim nasiljem. Ako tražite japanske gangstere koji se krvavo bore za moć i pletu vam mozak neprekidnim novim zapletima, ‘Outrage’ je fantastično popunio žanrovsku prazninu i podsjetio tko je još uvijek gazda na tom dalekom otoku.
11. DREAM HOME
Već godinama, Pang Ho-Cheung slovi za jedno od najvećih imena u novoj generaciji hongkonških redatelja – no, Pang više nije ni mlad ni ‘nov’, a svoj ulazak u stvaralačku zrelost proslavio je snimanjem opake posvete tradiciji hongkonških Cat III filmova, unikatnim, iznimno popularnim HK mješancima trilera, horora, seksa i komedije, u kojima sve pršti od crnog humora, krvi i bizarnosti. Takav je i ‘Dream Home’, odlična društvena satira o ludilu, strasti, mafiji i makinacijama nekretninama u modernom Hong Kongu, ali s porukom koja itekako odjekuje i u svim ostalim dijelovima svijeta, baš kao i uznemirujući alati ultranasilja s kojima je Pang odlučio napuniti svoj megafon.
10. ARMADILLO
Dokumentarac, ali snimljen poput igranog filma – do te mjere da je ponekad uistinu teško povjerovati da se radi o dokumentarnom filmu, posebno kada je riječ o holivudskoj fotografiji, ali i scenama dijaloga, koji su režirani kao bilo koja dijaloška razmjena temeljena na scenariju. No postignuća redatelja Janusa Metza Pedersena idu i dalje od toga – briljantne snimke s prve linije afganistanskih ratišta savršena su kronika života i rada danskih vojnika u Afganistanu, a zbog pojedinih kontroverznih scena, o filmu i njegovim protagonistima razgovaralo se čak i u danskom Parlamentu! Drugačiji, ali svakako neizbježan doprinos novoj poplavi ratnih dokumentaraca, među kojima su i sjajni ‘Severe Clear’ i ‘Restrepo’.
9. MACHETE
Non-stop akcija i non-stop sise, iliti sve što očekujete od jednog meksploatacijskog filma je ovdje: pucačina, krv, humor i posve gole Lindsay Lohan i Jessica Alba! Plus izvlačenje mobitela iz vagine! I korištenja debelog crijeva kao lijane! I Tom Savini kao Osiris Amanpour koji radi sklekove na prstima! Nastavljajući tamo gdje je stao s ‘Planet Terror’, Rodriguez svoju sagu o osvetniku s mačetom u ruci uspijeva učiniti modernom i nabrijanom, a opet toliko retro da izgleda kao da je snimljena prije nekoliko desetljeća. A u svakom trenutku je zabavna. Strašno zabavna. Rodriguez: Stallone – 1:0. A to govori puno. Jako puno.
8. I SAW THE DEVIL
Pravi povratak Koreje kakvu smo nekada poznavali, ujedno jedan od najluđih, najprljavijih i najnemilosrdnijih trilera koji ste mogli gledati u posljednji oho-ho godina. Beskompromisno, nasilno i prilično originalno osvetničko krvoproliće zapravo je priča o igri mačke i miša serijskog ubojice i policajca koji osvećuje smrt svoje zaručnice, a koju su nam zapakirale i dostavile najveće zvijezde korejskog mainstreama: redatelj Kim Ji-woon, njegov omiljeni glumac Lee Byun Hun (‘A Bittersweet Life’ i ‘The Good, The Bad, and The Weird’) te legendarni Choi Min SIk (‘Oldboy’). ‘I Saw The Devil’ savršeni je podsjetnik na to zašto smo zavoljeli korejsku kinematografiju, prije negoli se i ona počela transformirati u azijski Hollywood.
7. FOUR LIONS
Smiju li se ljudi danas smijati terorizmu? Pitanje je to koje su postavljali mnogi uoči premijere ove političke crne komedije, ali genijalni britanski satiričar Chris Morris preskočio je nepotrebne tlapnje i fokusirao se na daleko važnije pitanje: može li se snimiti smiješna strana terorizma i kako satirično prikazivanje događaja utemeljenih na stvarnosti može razotkriti cjelovitu prirodu zla, koja je u isto vrijeme velikim dijelom temeljena na čistoj gluposti i naivnosti? ‘Četiri lava’ iz ove sjajne britanske komedije četiri su mulimanska ekstremista odrasla u samom srcu Engleske, a koji jednog dana odluče ostaviti hip hop i mobitele te krenuti u sveti rat. Ono što počne kao urnebesna igra brzo se pretvori u tragediju…
6. EXIT THROUGH THE GIFT SHOP
Tko je taj ekscentrični Francuz Thierry Guetta, samouki umjetnik inspiriran Banksyjem, glavni subjekt ovog dokumentarca? Dokumentarca? Naime, ako je teorija mockumentaryju istinita, onda je cijeli projekt zapravo briljantna umjetnička subverzija, velikih, ogromnih proporcija – jer Thierry Guetta uistinu postoji i on jest održao izložbu svojih radova pred tisućama oduševljenih ljudi, no ako iza tih djela uistinu stoji sâm Banksy, ovo je nova vrsta ‘prankumentaryja’ koja zaslužuje sve nagrade ovog svijeta.
5. MONSTERS
Kemija. To je vjerojatno pravi razlog zašto ovaj film tako dobro funkcionira, savršena kemija među glavnim likovima, među glumcima i britanskim redateljem Garethom Edwardsom koji je tako dobro povezao međusobne odnose likova, ali i odnose likova s okolinom te posebno sa situacijom. A situacija je…? Jednostavno rečeno: invazija vanzemaljaca. Ali ovo nije film o invaziji vanzemaljaca na kakve smo inače navikli: ‘Monsters’ je niskobudžetna, ali ubitačno efektna priča o rođenju ljubavi tijekom jednog putovanja, prije svega drama smještena u kontekst katastrofe, atmosferični road trip koji je u isto vrijeme i SF akcić i ljubavna saga i politički komentar na trenutnu ‘meksploataciju’ američkog društva i kulture.
4. ENTER THE VOID
‘Enter The Void’ bilo bi najjednostavnije opisati kao originalnu, suvremenu i avangardnu, fantastično snimljenu adaptaciju ‘Tibetanske knjige mrtvih’ (koju redatelj ionako doživljava kao erotsku literaturu), preko bilježenja subjektivnog iskustva mladog dilera kojeg je ubila policija. Novi Gaspar Noe možda jest malo predug (iako je trebao biti i duži, po prvoj zamisli, tj. trajati onoliko koliko traje prosječni acid trip), ali svakako je savršeno režiran, odlično glumljen, beskompromisan, sanjiv i prljav autorski izlet u audiovizualno ludilo, ne samo film, već iskustvo koje si morate priuštiti isključivo na velikom platnu.
3. UNCLE BONMEE WHO CAN RECALL HIS PAST LIVES
‘Kad snimaš film o prisjećanjima i smrti, shvatiš da je i film suočen sa smrću. ‘Ujak Bonmee’ je jedan od posljednjih filmova snimljenih na film – svi danas snimaju digitalno. To je moja mala lamentacija’, objasnio je Apichatpong u jednom od intervjua, promovirajući svoj novi, opet jedinstveni i beskrajno atmosferični uradak, posljednji dio velikog umjetničkog projekta ‘Primitive’, kojim je redatelj, nakon niza instalacija i kratkih filmova, podsjetio na sukob između tajlandske vlade i komunista na sjeveroistoku zemlje, u regiji Isan i selu Nabua, 1965. godine. Glavni lik ovog filma borio se u ratu na strani nacionalista, a ‘Ujak Boonmee se sjeća svojih prethodnih života’ upravo je meditativna, lirska analiza utjecaja brutalne povijesti na dobre ljude i lijepu prirodu, ni krivu ni dužnu ukaljanu krvlju.
2. SYMBOL
Hitoshi Matsumoto jedna je od najvećih zvijezda japanske TV komedije i manzai legenda koja je još osamdesetih bila ozbiljna konkurencija onome što je radio kod nas daleko poznatiji Takeshi Kitano. Godine 2007. Hitoshi je snimio svoj prvi igrani film, suludu parodiju na kaiju eigu (Godzillu i sl.), CGI ekstravagancu ‘Big Man Japan’. A zatim se vratio s ovim… čudom. ‘Symbol’ je tek jedan u nizu novijih doprinosa katalogu autohtone forme japanske nansensu komedije, no ako vas zanima što je to nansensu i kako izgleda to kada Japanci snimaju film u kojem apsurd susreće neke od najoriginalnijih ideja ikada viđenih u bilo kojoj umjetničkoj formi, pogledajte ‘Symbol’ – one man show koji prelazi sve granice do sada odgledanog unutar žanra, ali i izvan njega.
1. TRASH HUMPERS
Jedinstveno. Nikada u više od sto godina dugoj povijesti filma nije snimljeno ništa ni približno slično ovome, što ponovo dokazuje da redateljska indie ikona Harmony Korine uistinu djeluje izvan sustava – ne samo industrijske mašinerije, ponovo dokazavši da za genijalne stvari nisu potrebni milijuni, već i izvan sustava razmišljanja prosječnog čovjeka, ali i ‘prosječnog’ autora. Dijelom spomenik njegovom gradu Nashvilleu (barem onoj strani koju nećete pronaći u turističkim vodičima i dokumentarcima o country glazbi), dijelom psihodelični vodvilj, maštoviti improvizacijski teatar i poremećena oda besmislenom nasilju, ‘Trash Humpers’ je beskrajno originalan, hrabar i katkad šokantno čudan film o ljudima opsjednutima seksualnim općenjem s kantama sa smeće. Između ostalog. Kao unikatan spoj igranog i dokumentarnog, ‘Trash Humpers’ je ujedno i vrhunski tehnički eksperiment, sniman na VHS i u cijelosti montiran na dva video rekordera, ne bi li savršeno skinuo estetiku starog analognog kućnog videa. Osim toga, riječ je vjerojatno o najsmješnijem filmu još otkada je Tom Green svijetu poklonio ‘Freddy Got Fingered’, a biti uspješan u takvoj formi ‘terora humorom’ uistinu nije mala stvar, baš kao što je ovaj naizgled mali film zapravo veliko, veliko remek-djelo.