Ekskluzivni intervju: Christopher Doyle | | Ispis | |
Autor: Marko | |
21.11.2006 | |
Christopher Doyle nije 'samo' jedna od najznačajnijih osoba u povijesti suvremenog filma (bez pretjerivanja), već prije svega, što je važnije od ičega, prava ljudina. Iako mnogima 'ekstravagantan' zbog vječnog podjebavanja hoch-mainstreama te sklonosti alkoholu kao sredstvu za ubijanje stidljivosti, Doyle je, a što vam je jasno već nakon prvog dana provedenog u njegovom društvu, izuzetno normalan, staložen i neopisivo inteligentan lik, čiji bolno veliki talent pršti iz svake sekunde njegova rada, bilo da drži fotoaparat u ruci, entuzijastično priča o predstavama i filmovima na kojima radi ili jednostavno raspravlja o životu i svijetu koji nas okružuje. A koji, ma koliko smo odvojeni kontinentima i sustavima u kojima djelujemo, uopće nisu tako različiti kao što bi se na prvi pogled dalo misliti. Dapače – Chris Doyle bio je ikona Žutog titla i prije nego smo ga osobno upoznali. Sada, ne samo da je to i ostao, nego je utabao status koji mu nikada neće moći biti oduzet. Doyle je bio gost One Take Film Festivala u Zagrebu pa smo, obzirom da je jedan dio 'vodstva' ovog sitea bio zadužen s Doyleom provoditi većinu vremena (Velimir), imali prilike itekako dobro upoznati ovog genijalca. O tome što smo saznali dok je diktafon bio ugašen (dogodovštine sa setova Miikeovih filmova, susreti s jakuzama, seks s Bai Ling, rasprave sa Martinom Scorsesejem oko 'Departed' i remakova, suradnja s Jarmuschem najavljena za iduću godinu, život u Hong Kongu, pikanterije sa snimanja novog Gusa Van Sunta...) nećemo govoriti. Drugom prilikom, ako nas uhvatite za šankom ili već negdje of d rekord... Ali zato uživajte u transkriptu jednog lijepo razgovora... Za početak – tko je Christopher Doyle? Kad bi Chris Doyle znao tko je, ne bi se bavio time čime se bavi. To je to... kada netko radi ono što ja radim, ili se bavi bilo kakvim drugim oblikom suradnje s drugima, tj. bilo tko tko se usudi dijeliti svoj rad, ili npr. raditi intervju, do odgovora tko je on zapravo može doći samo kroz taj rad i reakciju drugih ljudi na njega. To je razlog zašto glumci toliko žele biti voljeni i stalno se iznova i iznova uvjeravati da su u redu, da su divni i da imaju nešto za reći. Prema tome, samo mi ti možeš reći tko je Chris Doyle, haha, nemam pojma.... da znam, zajebao bih! Imao si uistinu zanimljiv život, mijenjao si kulture i puno se selio. Je li važnije imati znanje koje si skupio na jednom mjestu ili ga treba skupiti kroz putovanja i različite doticaje s različitim kulturama? Svijet u kojem živimo se mijenja. Ponekad van naše kontrole. Za mnoge od nas, dom je tamo gdje je srce, a u cyber kulturi u kojoj sada živimo mnogo ljudi ne živi tamo gdje radi. Ako nazoveš Ameriku, netko u Indiji će ti pomoći preusmjeriti poziv. Ili ako kupiš odjeću bilo gdje u svijetu, vrlo je vjerojatno da će ona biti sašivena u Kini. Ili seks igračke! Sve se to proizvodi u Kini. Osoba koja ih proizvodi neće ih koristiti, ali tako stoje stvari. Naše se kulture mijenjaju, a posao koji sam ja odabrao je odgovor na te promjene. Bavim se filmom iz te znatiželje, s drugačijim očima uvijek vidiš drugačije stvari. Stoga i znam neke stvari o američkoj kulturi kojih Amerikanci nisu svjesni. Na primjer, većina dobrih direktora fotografije u Americi nisu Amerikanci. Ono što želim reći jest, kada dolaziš izvana moraš biti otvoreniji jer si stranac, a kako tražiš da te ljudi prihvate, više ćeš se potruditi. Dobro promatraš stvari koje si izabrao pa na kraju izabireš najbolje strane te kulture. Pa ako dovoljno velik broj ljudi odabere najbolje od neke kulture, pa to slavi i dijeli s drugima, možda završimo na boljem mjestu. To najbolje opisuje čime se bavimo i zašto sam ja ovdje. Počašćen sam time da ste u mom radu pronašli nešto s čime ste se vezali, jer to je ono čemu se svi nadamo. Ali nije uvijek tako. No, to nikada ne znaš, nikada nisi siguran... Znači, nije ti važno koliko ljudi vidi tvoj rad, sve dok makar i jedna osoba u njemu pronalazi zadovoljstvo? Apsolutno. Neće mi američki box office govoriti jesu li moji filmovi dobri ili ne... No, znaš, za neke ljude to je jedini rezultat koji ih zanima. Vjerujem da čak i hrvatski redatelji i snimatelji imaju taj problem. Ali ja vjerujem u druge načine, a posebno danas kada imamo Internet, sve se može raditi drugačije. Možeš razmjenjivati i prihvaćati tuđi rad i druge kulture pa se nadam da to znači kako možemo slaviti tuđe kulture, umjesto da nas kontroliraju Coca Cola, McDonalds ili Starbucks. To je razlog zbog kojeg ja radim filmove i razlog zbog kojeg ti radiš ovaj intervju, kao i razlog zbog kojeg ovaj festival slavi drugačiju vrstu filma. Potrebna nam je ta različitost.
Ti si izabrao biti direktor fotografije. Je li to maksimum Chrisa Doylea?
Pa... ne. Smatram da sam i jednako dobar mornar. Možda se jednog dana vratim moru. To je jednostavno stvar trenutka. Moje me putovanje toliko ispunjavalo pa osjećam da je film najbolji, najizravniji način dijeljenja s ljudima, posebno u usporedbi sa stvarima kojima sam se prije bavio. Jako mi je važno ohrabrivanje od strane drugih ljudi. Na kraju krajeva, kroz greške počinješ vjerovati svojim vrlinama. Nečije dobre strane i nečiji osjećaji su u osnovi dio iste stvari. Taj te balans čini čovjekom koji jesi pa moraš raditi na toj ravnoteži, a to se najbolje postiže uz pomoć drugih ljudi. Mislim da je ono što trenutno radim u skladu s mojom osobnosti i oko sebe stalno imam divne, divne ljude. I to je važno za svakodnevni život, poput ovoga sada. Upravo vodimo divan razgovor i ja sam u prilici s drugim ljudima dijeliti nešto što mi je važno. To mi pričinjava veliko zadovoljstvo. Umjesto da sad sjedim i meljem bla bla bla i serem gluposti, ja sam taj koji od tebe dobiva više nego ti od mene. Kakav je tvoj odnos prema cenzuri? Pričali smo s Miikeom o njegovom 'Imprintu' i zabrani na američkoj televiziji, kada je rekao: bolje da me zabrane, nego da me režu... Da, to se dogodilo filmu 'Hero'. Miramax ga je htio rezati. Zhang Yimou je u osnovi rekao odjebite, pričajte s Chrisom!. Mislio je da ću ja biti posrednik jer razumijem obje kulture, ali na kraju dana ništa nije rezano. Slažem se, u osnovi je jako jednostavno – ili ga prikaži ili nemoj. Što te to čini boljim sucem u odnosu na druge ljude? OK, možeš reći da je razlog novac, kako možeš s njime raditi što želiš, to jest jedan mogući stav, ali onda je to sve samo zbog novca. To je stanje u kojem se danas nalazi američka kinematografija. Ako film ne zaradi 100 milijuna dolara u prvom vikendu, on je propao. To je njihov mentalitet. Čak i novine na svoju naslovnicu stavljaju brojeve koji govore koliko je neki film zaradio. Sve se svodi na ekonomiju, ne na snimanje filmova. Znamo da na filmove gledaju kao na proizvod, filmovi su im kao Starbucks ili McDonalds – Big Mac svugdje ima isti okus... pa ako stvari po istom receptu ponoviš u svakoj kulturi, siguran si, nemaš rizik. Stoga mislim da internet, festivali i sl. mijenjaju stvari, stvari čine lakšima. Posebno za nove generacije. Sve moje filmove koje ste vidjeli danas (Doyle je puštao svoje one take filmove prije intervjua, op. a), snimljeni su na džepni digitalni fotoaparat. Danas možete snimati filmove s mobitelom, to su nevjerojatne stvari. Naravno, ako ti je jedini razlog zašto snimaš filmove novac, važno ti je hoće li se prikazivati u Hollywoodu i zaraditi milijune dolara, ali takve razloge za snimanje imaju neki drugi ljudi. No, mislim da je jednostavnije zaraditi s nekretninama nego filmovima. Lakše je, kupiš kuću, urediš je i čekaš da ti netko ponudi puno novca. Na burzi se isto lakše dođe do novca, pa čak i kockanjem. Vjerojatno je lakše zaraditi klađenjem na konje nego snimanjem filmova. Ali onaj tko to odluči raditi zbog novca, mora biti spreman na kompromise. Mi smo sretni jer to možemo činiti gotovo bez ikakvog novca, a čak postoje ljudi koji su spremni platiti za to. Odrastao sam na filmovima Charlie Chaplina, jer ih moj otac jako voli. Nevjerojatno je koliko si mu sličan, ne mislim samo na lik, nego na fizički izgled... Puno mi to ljudi kaže, ali, heh, ja nisam toliko pametan, znaš... Radio si i na nekim spotovima, primjerice, predivni 'Six Days' DJ Shadowa... Svi ljudi s kojima volim raditi, Kar Wai, PenEk, Gus Van Sant, Jim Jarmusch..., vrlo su inspirirani glazbom. Njihov rad crpi energiju iz glazbe, vjerujemo da film i sva umjetnost moraju biti oplemenjeni glazbom, što znači koristiti jezik repeticije, mogućnost interakcije... Glazba i struktura literature utječu na naše filmove i njihovu strukturu, na energiju naših filmova... Mi snimamo filmove s glazbenim stavom – poput jazza... Ja sam tu, ti si tamo, a ono što se događa između je jam session.
Komentari (0)
Napišite komentar
Morate biti prijavljeni da biste mogli poslati komentar. Molimo vas da se registrirate ukoliko nemate već otvoren korisnički račun.
|