Home intervju Ekskluzivni intervju: Johnnie To

Ekskluzivni intervju: Johnnie To

Ekskluzivni intervju: Johnnie To
2
0
Marko, Johnnie & Velimir

Marko, Johnnie & Velimir

Iako snima od početka osamdesetih i do sada ima oko 50 filmova u svom opusu, Johnnie To našoj je publici najpoznatiji po filmovima 'Izbori', 'Izbori 2' i 'Prognani', koje je snimio u posljednjih nekoliko godina. Također, posljednjih nekoliko godina počeo je i njegov veliki proboj na Zapad, kada je To izišao iz okvira filmske industrije Hong Konga te počeo osvajati nominacije i nagrade na festivalima u Cannesu, Berlinu i Veneciji. No, prvu nagradu na Zapadu ipak je primio od publike Far East Film Festivala u Udinama, 1998. godine, za svoj film 'A Hero Never Dies'.

Ove godine, ne bi li proslavio deset godina tog festivala, ali i svog trijumfa na njegovom prvom izdanju, To se vratio Udinama, gdje je donio i svoje nove filmove – najnoviju glazbenu komediju 'Sparrow', pilot TV serije 'Tactical Unit – The Code', zasnovane na njegovom filmu 'P.T.U.' (pilot je To producirao, a režirao ga je Law Wing-cheong) te svoj hit 'Mad Detective' iz 2007. godine (jedan od četiri naslova koja je snimio u posljednje dvije godine!), a koji je u Udinama osvojio i prvu Black Dragon nagradu (nagradu publike s posebnim Black Dragon akreditacijama).

Sa sobom je na festival doveo i sve zvijezde filma 'Mad Detective', neizbježnog suradnika na režiji i scenarijima Wai Ka Faija, kao i glumce koji su obilježili bližu i dalju povijest hongonške kinematografije – gromoglasni pljesak u Udinama tako su dobile ikone kao što su Lau Ching-wan i Lam Suet te prelijepa Kelly Lin.




Johnnie To uskoro će snimiti i svoj prvi film na engleskom jeziku, iako ne u Hollywoodu, već u Aziji, s mješavinom zapadnjačkih i hongkonških zvijezda – Orlando Bloom, Liam Neeson, Alain Delon i Chow Yun Fat trebali bi glumiti u 'The Red Circle', najavljenom za 2009.

O svemu tome porazgovarali smo s Johnnie Toom osobno, počevši s pričom o njegovom aktualnom novom filmu…

'Ideju za 'Sparrow' dobio sam prije tri godine, ali tek je u posljednjih godinu dana konačno i snimljena. To je u osnovi film o Hong Kongu, o duši Hong Konga, o njegovim pejzažima, o njegovim ljudima, o mentalitetu, kulturi… A sve to inspirirao je jedan od meni omiljenih filmova, francuski 'The Umbrellas Of Cherbourg' redatelja Jacquesa Demyja. 'Sparrow' je tako moja osobna posveta tom filmu. Želio sam ga snimiti kao mjuzikl, ali zbog ograničenja u budžetu, na kraju sam mogao napraviti nešto što je samo napola mjuzikl.'

Znači, Jacques Demy je bio veliki utjecaj. Ima li još tko kome se divite i tko je utjecao na Vaš rad?

Francis Ford Coppola i Akira Kurosawa.

Najavljuje se i prvi projekt na engleskom, 'The Red Circle'. Koliko je istine u tim vijestima?

Istina je. To je projekt u nastanku, a scenarij piše Wai Ka Fai. 'Red Circle' je jedan od najboljih filmova koje sam vidio tijekom sedamdesetih, nezaboravan film. To je moj prvi film s engleskim dijalozima, a dijelom ga, uz Hong Kong, financira i Francuska. Snimat će se u Macauu i Hong Kongu, a ako sve bude išlo po planu, snimanje bi trebalo početi za šest mjeseci. Nakon snimanja, trebat će još šest mjeseci da se sve završi. Takav je plan.

Johnnie To

Johnnie To

Znači, ipak nema riječi o odlasku u Hollywood. Kako to da se niste odlučili otići snimati američke filmove, kao mnoge vaše kolege iz Hong Konga i ostatka Azije?

Mnogi redatelji odlaze u Hollywood ne bi li unaprijedili svoje karijere i ispunili snove. No, moje je osobno mišljenje da nije lako otići u novu zemlju, novu kulturu i novi mentalitet. Potrebno je vrijeme za prilagodbu i zbog toga je mnogima trebalo puno vremena da naprave nešto dobro. Što se mene tiče, sve dok mogu razvijati svoje ideje i raditi filmove onako kako želim, mogu ih raditi bilo gdje.

Znači li to da uskoro možemo očekivati holivudske remakeove 'Izbora', 'Prognanih' i ostalih hitova?

Uopće ne obraćam pažnju na to hoće li Hollywood uzeti moje filmove za remake ili ne. Ne znam. Možda hoće, možda neće. O tome ionako odlučuje studio, tj. onaj tko ga je producirao. Ja s time nemam ništa.

Vaša produkcijska kompanija Milkyway specijalizirala se za neku vrstu autorskog žanrovskog filma…

Da, naš cilj jest snimati žanrovske filmove, ali na novi način, dati žanrovskom filmu novi život. Wai Ka Fai i ja oduvijek smo snimali tako da budemo originalni, da u žanr dodajemo svoje, originalne ideje i svoj, osobni stil. Pa na taj način želimo održati hongkonšku kinematografiju svježom, uzbudljivom i zanimljivom.

No, zadnja dva desetljeća ipak ste bili najpoznatiji po populističkim komedijama koje na Zapadu gotovo nitko nije gledao. Je li Vam žao što vas danas svi znaju kao majstora noir krimića i trilera, ili bi voljeli da se zna i za Vašu komičnu stranu?

Komedije sam snimao samo zato da si stvorim reputaciju u industriji, tj. samo zato da mi ljudi daju novce da jednog dana snimam ono što želim.

Kelly Lin

Kelly Lin

Otkud ideja za razvijanje TV serije iz filma 'P.T.U.'?

Serijal sam stvorio zato da bih novim i zanimljivim redateljima omogućio da se dokažu, koristeći televizijski medij za stvaranje i unapređivanje svojih karijera. To je nešto poput platforme za pokazivanje mladih talenata.

U kakvom je trenutno stanju filmska industrija Hong Konga? Unatoč tome što se snimaju dobri, hvaljeni i nagrađivani filmovi, govori se o teškoćama…?

Broj snimljenih filmova je u posljednjih deset godina opao, to je istina. Međutim, ne bih govorio o tome da hongkongška kinematografija upada u krizu. Stvar je u tome da je došlo do svojevrsnog pročišćavanja, tj. oni koji danas snimaju filmove rade uglavnom kvalitetne stvari. Konkurencija je velika, ali redatelji i dalje preživljavaju i snimaju, sve su više posvećeni tome da rade kvalitetne i drugačije stvari. Tako da je filmska industrija u Hong Kongu danas iznimno jaka, jer je kvaliteta visoka. Nije bitan porast broja snimljenih filmova, nego porast kvalitete.

Osim toga, u posljednjih deset godina dogodio se još jedan zanimljiv trend – legende se vraćaju u Hong Kong! Imena koja su napustila našu industriju kako bi otišla u Hollywood vratila su se snimati filmove kod kuće, imena kao što su Chow Yun Fat, Jackie Chan, John Woo… Stari i etablirani redatelji i glumci vratili su se Aziji i sve to promijenilo je kinematografiju. Stvari se stalno mijenjaju i nitko ne može predvidjeti što je sljedeće.

Lau Ching-wan

Lau Ching-wan

Dosta se govorilo političkim problemima vezanima uz Vaš film 'Izbori 2', tj. o kontroverznom prikazu kineske komunističke politike i njezine povezanosti s kriminalom. Koliko je uistinu bilo problema oko toga i je li politika razlog zbog kojeg je film klasificiran kao Cat III, tj. zabranjen za mlađe od osamnaest godina?

U Hong Kongu smo prilično slobodni. Cenzure gotovo da nema i možemo govoriti o čemu god hoćemo. Tako je bilo prije 1997. i tako je ostalo poslije. Ništa se nije previše promijenilo. Kad sam krenuo snimati 'Izbore 2', kao i u slučaju prvog dijela, u startu sam se odlučio snimati tako da dobijem oznaku Cat III pa je tako na kraju i bilo. Nema to veze s politikom.

Svoj prvi festivalski uspjeh zabilježili ste u Udinama, prije nego ste postali zvijezdom Cannesa, Venecije, Berlina… Je li vaš povratak u Udine zapravo poklon Far East Film Festivalu povodom njegove desete godišnjice?

Da. Ali nije samo moj boravak poklon. Sa sobom sam donio još jedan veliki, doslovno veliki poklon – Lama Sueta (smijeh). Uvijek cijenim svaku danu priliku i nikada neću zaboraviti da sam ovdje počeo.

Znači, na ovom ćemo Vas festivalu imati prilike sresti i u budućnosti?

Naravno.

U društvu legendi

U društvu legendi

Image

(2)

Velimir Čarobnjak pisane riječi, džedaj verbalne komunikacije i renesansni čovjek koji štuje sve od japanske eksploatacije do Chucka Norrisa.

LEAVE YOUR COMMENT