odabrao: Arminio
'2000 glumaca, 300 godina ruske povijesti, 33 prostorije muzeja
Hermitage, 3 orkestra i JEDAN NEPREKINUTI KADAR!'
Mrak. Nevidljivi 'duh' kao da se budi ispred
muzeja pred kojim se upravo zaustavlja kočija sa svečano obučenim uzvanicima.
Znatiželjno, gledajući kroz oči 'duha', ulazimo za njima pogledati kuda idu - i krećemo u nadrealno putovanje
kroz 300 godina ruske povijesti kroz koje nas vodi lik francuskog
diplomata (zasnovanog na stvarnom liku Marquisa de Custina)
kroz prostorije petrogradskog Hermitagea, jednog od najimpresivnijih
svjetskih muzeja, gdje susrećemo povijesne osobe carske Rusije,
neprocjenjive umjetnine iz zbirki ruskih careva, pratimo sudbinu
Hermitagea u mračnom dobu drugog svjetskog rata, upoznajemo posljednje
trenutke Romanovih pa sve do posljednjih trenutaka same carske Rusije,
zadnjeg raskošnog svečanog bala koji simbolizira rastanak sa dotadašnjim načinom života
i početak revolucije i duge ruske izoliranosti... sve popraćeno klasičnom glazbom legendarnih ruskih
kompozitora i povremeno oštrim i zajedljivim tonom vodiča Francuza,
koji i kritizira i cinično komentira rusku zaluđenost europskom
umjetnošću i običajima, ali i iskazuje poštovanje i divljenje prema
događanjima koja su obilježila rusku i svjetsku povijest. Bez
kontinuirane i linearne, zapravo, bez ikakve radnje, putovanje je to
prostorijama muzeja, svjedoka povijesti, u čijim se velikim i
impresivnim dvoranama ponovo pojavljuju davno umrli likovi, ponovo
proživljavaju proživljenji događaji, susreće i miješa prošlost,
sadašnjost i budućnost dok lagano klizimo kroz impresivnu građevinu.
Ovo je vjerojatno tehnički najzahtjevniji film ikad snimljen zbog
činjenice da u njemu sudjeluje preko 2000 glumaca i statista, da je
snimljen u 30-tak prostorija Hermitagea, te da je čitavih 90 minuta u
stvari JEDAN JEDINI NEPREKINUTI KADAR!
Da! Čitav film snimljen je jednom kamerom i u
jednom jedinom kadru! Potpuno nevjerojatan pothvat i definitivno
neponovljiv!
Kroz 4 godine priprema, izrade detaljnjih kostima (razrađenih do
najmanjih pojedinosti radi HDTV kamere) za 2000 glumaca, razrade kretanja
kamere i detaljnog planiranja i organizacije do izrade posebnog
laganog steadicama po mjeri steadicam operatora i direktora
fotografije Tilmana Büttnera (koji je ipak zaradio popriličnu upalu mišića
nakon ovoga i umalo odustao pred sam kraj nemogavši više nositi
opremu), korištenja posebno izrađene tehnologije snimanja nekompresiranog HDTV
videa na prijenosni hard-disk (kako bi mogli snimiti svih 90 minuta 'u
jednom dahu' jer HDTV trake nisu mogle snimiti više od 45 minuta) te
treninga sa statistima i glumcima i koordinacije cijele monumentalne
ekipe (50-tak majstora rasvjete, 30-tak asistenata redatelja, 8 članova
jezgre ekipe uključujući i prevoditelja za ruski i njemački koji je omogućavao komunikaciju
između redatelja Aleksandra Sokurova i snimatelja Büttnera jer,
vjerovali ili ne, Sokurov govori samo ruski a Büttner samo
njemački!), avantura je počela u rano jutro 23.12.2001.
Ekipa je imala Hermitage na raspolaganu samo jedan jedini dan za
kompletnu pripremu i snimanje: za pripremu prostorija (uprava
Hermitagea napravila je presedan i dozvolila da se razmjeste neke
prostorije, uklone alarmi i snima u autentičnim sobama gdje su se neki rekonstruirani povijesni događaji i dogodili, a u par scena koristi se i autentični porculan iz vremena
Katarine Velike koji čak nije ni izložen javnosti, uz uvjet da ekipa
ne smije biti bliže od 20 cm ni jednom izlošku, a kamoli ga dodirnuti),
razmještaj glumaca i statista i snimanje koje je uspješno završeno tek
iz četvrtog i posljednjeg mogućeg pokušaja (baterije za cijeli sustav
nakon trećeg pokušaja imale su snage samo za još 90-tak minuta pa ne
bi izdržale još jedan promašaj) uz neviđenu disciplinu, koordinaciju,
preciznost i napetost cijele ekipe zbog činjenice da bi i najmanja
greška u zadnjoj minuti izazvala propast projekta.
Nemoguće je navesti sve tehničke izazove i rješenja te organizacijske
probleme i zastoje koji su prijetili propašću i zadnjeg pokušaja pa
toplo preporučujem kanadsko ili američko DVD izdanje koje sadrži fantastični
'making of' koji detaljno secira ovaj pothvat, interviewe sa
redateljem, snimateljem, producentom, iscrpan i tehnički fantastično
zanimljiv audio komentar, zatim dokumentarac o samom Hermitageu...
Rezultat je impresivno i nevjerojatno putovanje kroz povijest i
umjetnost sa samim Hermitageom kao glavnim likom, ruskom 'arkom' -
čuvarem kulture i povijesti, putovanje koje, baš zbog snimanja iz
prvog lica i neprekinutosti kadra, uvlači gledatelja i djeluje kao da
se sami nalazite u središtu zbivanja - iako u početku sve djeluje vrlo
čudno i čak iritantno jer neprestano očekujete da se kadar promijeni, postupno vas film 'upije' i neprekinuti kontinuitet snimke i događanja
jednostavno postaje normalan i jedini moguć način da se film doživi.
Veliko finale, 20 minutni bal sa preko 600 plesača u raskošnim
kostimima između kojih kamera leluja kao nevidljivi svjedok
posljednjih trenutaka carske Rusije te impresivni izlazak svih
sudionika velikim stepeništem dok kamera, uz 'naratorov' komentar
'Zbogom Europo' (i rastanak sa francuskim vodičem koji simbolično
pretstavlja kraj ruske povezanosti sa zapadom), klizi među njima i
odlazi prema prozoru i prikazuje posljednji prizor: tmurno i jezovito
sivilo, zlokobno uzburkanu rijeku Nevu i ledenu oluju, metafore nadolazećeg
kraja carske Rusije, ne može ostaviti ravnodušnim.
Usuđujem se reći da se ovim fenomenalnim remek-djelom Sokurov svrstao
uz bok legendi ruskog filma kao što su Eisenstein i Tarkovski.
Jer ovo definitivo nije film - ovo je nevjerojatan doživljaj!
Bravo!
|
|
This text will be replaced
Na mreži
Prije 2 tjedana
Prije 3 tjedana
Prije 4 tjedana
Prije 1 mjesec
|
|
Vedran je postavio/la novi avatar. |
Stu 10 |
|
Facebook komentari