'2000 glumaca, 300 godina ruske povijesti, 33 prostorije muzeja
Hermitage, 3 orkestra i JEDAN NEPREKINUTI KADAR!'
Mrak. Nevidljivi 'duh' kao da se budi ispred
muzeja pred kojim se upravo zaustavlja kočija sa svečano obučenim uzvanicima.
Znatiželjno, gledajući kroz oči 'duha', ulazimo za njima pogledati kuda idu - i krećemo u nadrealno putovanje
kroz 300 godina ruske povijesti kroz koje nas vodi lik francuskog
diplomata (zasnovanog na stvarnom liku Marquisa de Custina)
kroz prostorije petrogradskog Hermitagea, jednog od najimpresivnijih
svjetskih muzeja, gdje susrećemo povijesne osobe carske Rusije,
neprocjenjive umjetnine iz zbirki ruskih careva, pratimo sudbinu
Hermitagea u mračnom dobu drugog svjetskog rata, upoznajemo posljednje
trenutke Romanovih pa sve do posljednjih trenutaka same carske Rusije,
zadnjeg raskošnog svečanog bala koji simbolizira rastanak sa dotadašnjim načinom života
i početak revolucije i duge ruske izoliranosti... sve popraćeno klasičnom glazbom legendarnih ruskih
kompozitora i povremeno oštrim i zajedljivim tonom vodiča Francuza,
koji i kritizira i cinično komentira rusku zaluđenost europskom
umjetnošću i običajima, ali i iskazuje poštovanje i divljenje prema
događanjima koja su obilježila rusku i svjetsku povijest. Bez
kontinuirane i linearne, zapravo, bez ikakve radnje, putovanje je to
prostorijama muzeja, svjedoka povijesti, u čijim se velikim i
impresivnim dvoranama ponovo pojavljuju davno umrli likovi, ponovo
proživljavaju proživljenji događaji, susreće i miješa prošlost,
sadašnjost i budućnost dok lagano klizimo kroz impresivnu građevinu.
Ovo je vjerojatno tehnički najzahtjevniji film ikad snimljen zbog
činjenice da u njemu sudjeluje preko 2000 glumaca i statista, da je
snimljen u 30-tak prostorija Hermitagea, te da je čitavih 90 minuta u
stvari JEDAN JEDINI NEPREKINUTI KADAR!
Da! Čitav film snimljen je jednom kamerom i u
jednom jedinom kadru! Potpuno nevjerojatan pothvat i definitivno
neponovljiv!
Kroz 4 godine priprema, izrade detaljnjih kostima (razrađenih do
najmanjih pojedinosti radi HDTV kamere) za 2000 glumaca, razrade kretanja
kamere i detaljnog planiranja i organizacije do izrade posebnog
laganog steadicama po mjeri steadicam operatora i direktora
fotografije Tilmana Büttnera (koji je ipak zaradio popriličnu upalu mišića
nakon ovoga i umalo odustao pred sam kraj nemogavši više nositi
opremu), korištenja posebno izrađene tehnologije snimanja nekompresiranog HDTV
videa na prijenosni hard-disk (kako bi mogli snimiti svih 90 minuta 'u
jednom dahu' jer HDTV trake nisu mogle snimiti više od 45 minuta) te
treninga sa statistima i glumcima i koordinacije cijele monumentalne
ekipe (50-tak majstora rasvjete, 30-tak asistenata redatelja, 8 članova
jezgre ekipe uključujući i prevoditelja za ruski i njemački koji je omogućavao komunikaciju
između redatelja Aleksandra Sokurova i snimatelja Büttnera jer,
vjerovali ili ne, Sokurov govori samo ruski a Büttner samo
njemački!), avantura je počela u rano jutro 23.12.2001.
Ekipa je imala Hermitage na raspolaganu samo jedan jedini dan za
kompletnu pripremu i snimanje: za pripremu prostorija (uprava
Hermitagea napravila je presedan i dozvolila da se razmjeste neke
prostorije, uklone alarmi i snima u autentičnim sobama gdje su se neki rekonstruirani povijesni događaji i dogodili, a u par scena koristi se i autentični porculan iz vremena
Katarine Velike koji čak nije ni izložen javnosti, uz uvjet da ekipa
ne smije biti bliže od 20 cm ni jednom izlošku, a kamoli ga dodirnuti),
razmještaj glumaca i statista i snimanje koje je uspješno završeno tek
iz četvrtog i posljednjeg mogućeg pokušaja (baterije za cijeli sustav
nakon trećeg pokušaja imale su snage samo za još 90-tak minuta pa ne
bi izdržale još jedan promašaj) uz neviđenu disciplinu, koordinaciju,
preciznost i napetost cijele ekipe zbog činjenice da bi i najmanja
greška u zadnjoj minuti izazvala propast projekta.
Nemoguće je navesti sve tehničke izazove i rješenja te organizacijske
probleme i zastoje koji su prijetili propašću i zadnjeg pokušaja pa
toplo preporučujem kanadsko ili američko DVD izdanje koje sadrži fantastični
'making of' koji detaljno secira ovaj pothvat, interviewe sa
redateljem, snimateljem, producentom, iscrpan i tehnički fantastično
zanimljiv audio komentar, zatim dokumentarac o samom Hermitageu...
Rezultat je impresivno i nevjerojatno putovanje kroz povijest i
umjetnost sa samim Hermitageom kao glavnim likom, ruskom 'arkom' -
čuvarem kulture i povijesti, putovanje koje, baš zbog snimanja iz
prvog lica i neprekinutosti kadra, uvlači gledatelja i djeluje kao da
se sami nalazite u središtu zbivanja - iako u početku sve djeluje vrlo
čudno i čak iritantno jer neprestano očekujete da se kadar promijeni, postupno vas film 'upije' i neprekinuti kontinuitet snimke i događanja
jednostavno postaje normalan i jedini moguć način da se film doživi.
Veliko finale, 20 minutni bal sa preko 600 plesača u raskošnim
kostimima između kojih kamera leluja kao nevidljivi svjedok
posljednjih trenutaka carske Rusije te impresivni izlazak svih
sudionika velikim stepeništem dok kamera, uz 'naratorov' komentar
'Zbogom Europo' (i rastanak sa francuskim vodičem koji simbolično
pretstavlja kraj ruske povezanosti sa zapadom), klizi među njima i
odlazi prema prozoru i prikazuje posljednji prizor: tmurno i jezovito
sivilo, zlokobno uzburkanu rijeku Nevu i ledenu oluju, metafore nadolazećeg
kraja carske Rusije, ne može ostaviti ravnodušnim.
Usuđujem se reći da se ovim fenomenalnim remek-djelom Sokurov svrstao
uz bok legendi ruskog filma kao što su Eisenstein i Tarkovski.
Jer ovo definitivo nije film - ovo je nevjerojatan doživljaj!
Bravo!
Komentari(0)
Napišite komentar
Morate biti prijavljeni da biste mogli poslati komentar. Molimo vas da se registrirate ukoliko nemate već otvoren korisnički račun.
k-l-m-n-o'Kickboxer' (1989.)15.05.2005 | VelimirJedan od najnevjerojatnijih filmova svih vremena – ne, stvarno, ovo je... Jebo te, kad se samo sjetim koliko sam puta kao klinac ovo odgledao i divio se, da bi sada... više »
p-q-r-s-t'Runaway Train' (1985.)20.08.2005 | ArminioProkleto dobro remek djelo!
A 20 godina je trebalo da ga pogledam - još od davnih 80-ih kad sam oko
te kazete u videoteci obilazio i 'kibicirao' je, ali nikako se nisam... više »
a-b-c-d-e'Arakimentari' (2004.)24.09.2005 | VelimirNobuyoshi Araki jedan je od najboljih fotografa današnjice, i to ne samo u Japanu. Supersimaptični hiperativni frik s kosom oblikovanom u rogove proslavio se uglavnom... više »
k-l-m-n-o'Monster Shark' (1984)10.01.2007 | ArminioAh Ralje, Ralje...
Vječita i neiscrpna inspiracija bezbrojnim
čudovištima uglavnom horror trašerije poput direktnih ripoffova ("The
Last... više »
a-b-c-d-e'Borderline bachelors’ (2003.)17.06.2005 | MarkoSlučajno sam prešaltao na Sloveniju II i naletio na početak ovog dokumentarca. Jednosatna je to priča o kasnodvadesetgodišnjaku Kujunenu i njegovoj ekipi u pripizdini Finske.... više »
k-l-m-n-o'Miami Vice: Brother's Keeper' (1984.)02.06.2005 | VelimirOn ima brodić, aligatora na LSD-u, bivšu ženu, šestogodišnje dijete, ljubavne probleme s kolegicom na poslu i pokojnog partnera. On ima pokojnog brata i čvrstu želju... više »
p-q-r-s-t'Triangle' (2007)03.12.2007 | Velimir
Potraga za blagom u HK noir stilu.
Veliki eksperiment, većinom uspješan – tri redatelja, jedan film, ali ne omnibus, nego prava 'igra lanca', u... više »
k-l-m-n-o'Mission Hunter 2' (19??)11.01.2006 | ArminioDanas kuhamo još jednu old-school akcijadu iz Tajlanda.
- Potrebni sastojci:
Uzmemo grupicu sastavljenu od živopisnih likova koju unajmi mlađahna
cura... više »
k-l-m-n-o'Occhi di Cristallo' (2004.)21.10.2005 | ArminioTalijansko-španjolsko-bugarska giallo majstorija! Za razliku od, na žalost mlakog, Argentovog 'The Card Playera', mlađahni Eros Puglielli nam je pokazao da... više »
p-q-r-s-t'To Kako (Evil)' (2005)11.06.2007 | ArminioPrvi grčki zomboidni horror!
J**beš zemlju koja zombi film nema! Eto i Grčke u klubu! Iako samo jednom nogom jer "To Kako" (u prijevodu, "Evil"... više »
p-q-r-s-t'Red Scorpion' (1989.)24.12.2005 | VelimirZanimljivo je da koliko god ti Ameri mrzili te Ruse, svako malo ih u film ubace kao klasične Übermensche, dodijelivši ulogu Dolphu Lundgrenu, bilo da se mlati kao Ivan... više »
p-q-r-s-t'Shark Attack 3: Megalodon' (2002.)12.09.2005 | ArminioNe mogu vjerovati! Iako sam vrlo rijedak posjetitelj videoteka jer mom 'ukusu' nemaju baš što ponuditi,
načisto se frapirah činjenicom da je danas moguće naći i ovakva... više »
SpecijalHOLLYWOOD I REAGANOVA POLITIKA, 2. dio16.02.2007 | Velimir
Svaki rigidni politički sustav voli imati i filmski biznis na svojoj strani – Hitler nije imao ništa protiv Leni Riefenstahl, Tuđman je uživao u djelima Jakova... više
SpecijalHOLLYWOOD I REAGANOVA POLITIKA, 1. dio10.02.2007 | Velimir
U sljedećih nekoliko tjedana i kroz sljedećih nekoliko
nastavaka na ovim ćete stranicama pratiti feljton pozamašnjeg opsega,
na temu iz naslova, tj. američkog... više
intervjuEkskluzivni intervju: Apichatpong Weerasethakul06.01.2006 | VelimirKad se jedan od vaših najdražih redatelja krene ispričavati što kasni s odgovorima za intervju, jer je previše zaposlen radom na svom novom filmu, dođe vam neugodno što... više
intervjuEkskluzivni intervju: Udo Kier02.03.2006 | VelimirNajveći zlikovac u glumačkoj povijesti filma u svojoj karijeri bio je između ostalog Dracula, Frankenstein, Dr. Jackyll i Mr. Hyde, Sotona, Sotonino dijete, Hitler i Jack... više
FestivaliREVIJA AMATERSKOG FILMA 0630.11.1999 | MarkoŠesta po redu Revija amaterskog filma održava se od 25. do 31. ožujka 2007. u kinu Central u Zagrebu. Odmah po svršetku ceremonije svečanog otvaranja pušta se film iz... više
FestivaliLLOYD KAUFMAN DOLAZI NA FESTIVAL GROSSMANN!04.06.2007 | Velimir
Lloyd Kaufman, ikona nezavisnog filma i čelnik najstarijeg i jedinog istinski nezavisnog filmskog studija na svijetu (Troma), dolazi na filmski festival u Sloveniju, gdje... više