U poplavi remakeova, sequela, prequela i ostalog smeća kojim nas danas
zapljuskuje Hollywood, praktično je nemoguće pronaći nešto novo, svježe
i relativno originalno što ne poseže za starom slavom
prethodnika/originala. A evo, prije samo par godina (2001) još su
snimali ugodna iznenađenja poput ovoga...
Petorica 'dekontaminatora azbestologa' (zapravo, ne znam kako se to
zove no radi se o ljudima koji čiste prostorije od azbesta i ostalih otrovnih
tvari) dobiva posao čišćenja i dekontaminacije stare umobolnice -
nevjerojatnog, monumentalnog zdanja, kompleksa starog preko 100 godina,
sad zapuštenog i u ruševnom stanju. Već pri obilasku prostorija, jeza
izvire iz svake cigle: ruševni stropovi, mračne prostorije, prljavština,
krš, išarani zidovi i ruinirane bolesničke sobe, stare i zlokobne
naprave za 'liječenje', kreveti sa remenima za vezanje, hladne kupke, mašine za
elektrošokove... Prolazeći tako kroz prostorije, vođi ekipe se
pričini da čuje neke glasove. Ipak, tome ne pridaje veću važnost - ali
stvari počinju bivati sve čudnije. Jedan od njih pronalazi trake sa
snimkama jezovitih razgovora psihijatra sa jednom bolesnicom koja je
patila od poremećaja višestruke ličnosti te ih potajno preslušava. Drugi u podrumu,
u rupi u zidu, pronalazi hrpu kovanica, pramen kose... i nakon toga
netragom nestaje. Vođa ekipe postaje sve više tjeskoban pa se i
međusobni odnosi preostale četvorice sve više zatežu.
Ono što slijedi je zanimljiv obrat (iako relativno neiznenadjujuć - bar za
mene koji sam odgledao sve i svašta) koji donosi odgovore na sva
pitanja uz krvavi rasplet koji će vas posljednjih pola sata držati
vezanim za stolac, poput kaiševa na stolu za lobotomiju! :-8
Iako sve zvuči banalno, ono što vas ne može ostaviti ravnodušnim je
fantastična tenzija koja izvire iz svakog kadra gdje su neke od
najjezovitijih scena snimljene u sred bijelog dana pod punim svjetlom!
Također, ovdje ima nekoliko najoriginalnijih sekvenci 'psihičke
strave' koje sam ikad vidio - poput impresivne scene nestanka struje i
gašenja svjetala (na, naravno, potpuno nemoguć način, ali prokleto efektno) ili ne baš ugodnog 'iskapanje' novčića u podrumu...
Sniman video kamerama visoke rezolucije (HDTV) gledamo fenomenalno
oštru fotografiju što daje dokumentaristički 'štih' i, uz score koji
zvuči kao reprodukcija glazbe unatrag uz šumove, krckanje i zujanje,
dodatno pojačava nelagodu. A da ne spominjem magnetofonske vrpce koje
jedan od likova slučajno pronalazi i preslušava - na lagano
zavijajućim, šumećim starim trakama slušamo psihijatra koji pokušava
doznati jezovitu tajnu dozivajući i ispitujući razna lica pacijentice oboljele od poremećaja višestruke ličnosti koja se neuspješno opire i iz koje progovaraju
glasovi dvoje muškaraca i jedne djevojčice koji, uz zavijanje trake,
djeluju totalno neljudski. Brrrrrrr....
Ali, pravi 'junak' ovog filma je umobolnica - prava bolnica za psihičke
bolesnike, 'Danvers State Hospital', stvarno stara preko 100 godina i
zatorena 1984., autentična lokacija na kojoj je u cijelosti snimljen
svaki kadar. Definitivno je ubitačno grozomorna i izvana i iznutra.
Legenda kaže da se i ekipi događalo svašta na snimanju (Caruso tvrdi
da je viđao nekakve sjenke pored prozora pri snimanju nekih scena a
Mullan, da je čuo glasove i imao želju skočiti sa krova!?) pa ako sve
nije marketinški trik, onda je bar pridonijelo da glumačka postava
posao pristojno odradi. Čak i spomenuti David Caruso, kojeg baš ne
pamtim kao vrsnog glumca iz ono malo serija i filmova u kojima je glumio, a koje sam imao prilike pogledati, ovdje je dobro odradio posao... a i ostali (Peter Mullan,
Stephen Gevedon, Josh Lucas i Brendan Sexton III) su apsolutno na
visini zadatka.
Što se tiče DVD izdanja, za sitnu lovu (oko 8 funti za britansko izdanje!) uz film dobivate i podebelu hrpu jako zanimljivih dodataka. Tu je audio komentar
redatelja (Brad Anderson), izbačene scene i alternativni kraj
(apsolutno zasluženo izbačen subplot koji bi, po meni, potpuno
upropastio atmosferu i sveo film na trećerazredni očaj) - sve također
uz audio komentar, usporedbe storyboarda i 5 ključnih scena uz kadrove
sa snimanja uz, opet, audio komentar, te 12 minutni featurette koji
obrađuje povijest i sadašnjost umobolnice gdje je snimljen kompletan
film.
Iako povremeno pati od klasične boljke američkog filma - pretjeranog
pojašnjavanja što se dogodilo (iako je i gledatelju sa nižim
kvocijentom inteligencije ;) dovoljno jasno što se dogodilo i bez
flashbackova koji u finalu pojašnjavaju određene situacije), film je
definitivno jedno od boljih ostvarenja u žanru psihološkog horrora.
Preporučujem.
Komentari(0)
Napišite komentar
Morate biti prijavljeni da biste mogli poslati komentar. Molimo vas da se registrirate ukoliko nemate već otvoren korisnički račun.
Traileri nekih od recenziranih filmova na Žutom titlu.
Specijal'Žuti titl' i 'Govor tijela' na ZFF-u19.10.2005 | Velimir Na ovogodišnjem Zagreb film festivalu predstavili smo našu godinu dana staru knjigu 'Žuti titl – drugačija filmska enciklopedija', zajedno s knjigom 'Govor tijela'... više
SpecijalTakashi Miike24.02.2005 | Velimir
Japanski redatelj Takashi Miike (na fotki lijevo) jedan je od najproduktivnijih, najraznovrsnijih, najinteligentnijih, najhvaljenijih i najkontroverznijih redatelja... više
intervjuEkskluzivni intervju: Darcy Paquet, Koreanfilm.org07.03.2005 | MarkoNakon ekipe s Midnighteye.com, u goste nam ovog puta dolazi čelni čovjek još jednog prijateljskog filmskog websitea - Darcy Paquet, čovjek koji je pokrenuo... više
intervjuEkskluzivni intervju: Udo Kier02.03.2006 | VelimirNajveći zlikovac u glumačkoj povijesti filma u svojoj karijeri bio je između ostalog Dracula, Frankenstein, Dr. Jackyll i Mr. Hyde, Sotona, Sotonino dijete, Hitler i Jack... više
FestivaliGrossmann – festival filma i vina 2007.13.08.2007 | Velimir
Thomas Moldestat, scenarist pobjedničkog filma 'Fritt vilt', pri preuzimanju nagrade na pozornici ljutomerskog Doma kulture, idealnog mjesta za prikazivanje filmova... više
FestivaliUdine Far East Film Festival 919.04.2007 | Velimir
I ove godine idemo u Udine – ako ste se konačno odlučili maknuti dupe i skoknuti do najbolje fešte azijskog filma današnjice, udaljene svega nekoliko... više