'Srpski film' odjeknuo je poput bombe još kada smo prvi put počeli pisati o njemu, a dvostruko je glasnije eksplodirao kada se konačno otkotrljao festivalskim programom od SAD-a do Srbije i natrag – što znači da sada trebamo podnijeti sve te silne, za ovakva djela oh-tako-klasične promašene proljeve od opservacija i komentara, kako onih klasično izgubljenih malih mozgova koji ne vide dalje od sakaćenja i silovanja, tako i onih koji spominju 'Murder-Set-Pieces' i 'August Underground' u istoj rečenici s prvijencem Srđana Spasojevića. No kako objasniti ljudima da je ovdje riječ o nečem posve drugačijem – o alegoriji, recimo – kad većina tih ljudi uopće ne zna što 'alegorija' znači?
Ako ćemo već vući paralele, 'Srpski film' je, kao eksplicitno politički film, možda najradikalniji politički film ikada snimljen na 'ovim prostorima', daleko bliži Pasoliniju nego Fredu Vogelu; Pasolini je sa '120 dana Sodome' snimio vrlo ozbiljnu političku dramu, ali i dovoljno šokantnu i mučnu da moralnu vertikalu obori u horizontalu, uzrokujući nesvjestice zbog količine okrutnih, odvratnih i sadističkih scena krvi & skatologije, čiji je cilj jasno i glasno odašiljanje poruke s odbačenim rukavicama. Zanimljivo je kako se malo tko od tih šokiranih cenzora zapitao je li život u fašizmu upravo jedenje govana 24 sata dnevno, bez sigurnosti mraka kino-dvorane i daljinskog upravljača koji može ugasiti autorovu metaforu zla onako kako je isti taj sustav gasio živote uzduž i popreko, bivajući vulgarnijim i nasilnijim nego što to ijedan film ikada može biti?
'Ovdje će te cijeniti jedino kad crkneš', lijepo je u intervjuu objasnio scenarist 'Srpskog filma' Aleksandar Radivojević, dodavši: 'Živimo u sredini koja daleko više cijeni smrt od života – svakodnevno inhaliramo pepeo pokojnih predaka umjesto kisika u pokušaju da opstanemo (...) Medijima vladaju i njima defiliraju čitave legije duhovno mrtvih spodoba koje poput majmuna imitiraju stanje života rugajući se tako živima. Snuff je direktan vizualni prijenos autentične smrti i kao takav savršeno pogoduje estetskoj dijagnozi stanja ove sredine.' Ukratko, (s)jeban si od rođenja – kao što nam tako impresivno brutalno pokazuje sada već pa legendarna 'newborn-porn' scena – a nastavit će te jebati i kad umreš, kao što nam poručuje genijalni kraj.
OK, jasno je da ekipa današnju stvarnost Srbije mora objašnjavati Amerima po festivalima, ali nama, susjedima koji imamo vrlo živopisnu povijest s istočnim komšijama, ne treba previše predavati o tome što 'Srpski film' zapravo jest – bijesni prosvjedni urlik koji koristi megafon horora za prijenos najmoćnijih poruka o državi, ljudima, umjetnosti i filmu, kao i sumraku morala i tragediji zarobljenosti unutar jednog mentaliteta, iako sve to u osnovi uopće nije horor per se, već je estetski pa čak i postavom žanra prvenstveno utemeljeno u autorima omiljenoj američkoj kinematografiji sedamdesetih (Friedkin, Schrader...), samo sa začinom modernog arthousea u rasponu od Japana do Europe.
'Srpski film' uz sve to ima izniman glumački talent Todorović-Trifunović, koji savršeno odrađuje svoj posao; snimljen je impresivno, s genijalnim Lakobrijinim efektima te sjajnom fotografijom i glazbom koja savršeno leži ukupnom paketu. Druga je sad stvar koliko je tko spreman otvoriti ga, ali medalje se ionako dodjeljuju za hrabrost, a ne za masturbaciju u kutu sobe.
Komentari(6)
šokantno, uznemirujuće, bolesno...genijalno !!! teško je nešto pametno napisati, ovo jednostavno treba pogledati...
a-b-c-d-e'The Dark Hours' (2005)31.03.2006 | VelimirBravo Kanada! Nakon Britanije ('The Descent'), Francuza u suradnji s Amerima ('Dead End') i Australije ('Wolf Creek'), eto još jednog briljantnog horora iz zapadne... više »
p-q-r-s-t'Tony Takitani' (2004.)06.12.2005 | VelimirJednom me je jedna djevojka pitala kako japanski fimovi mogu biti emotivni kad Japanci nisu pretjerano vični pokazivanju emocija. Ogovor je i danas isti kao i tada,... više »
u-v-w-x-y-z'White Fire' (1984)05.11.2007 | Velimir
Počinje kao 'U okruženju', ali kada čovjeka za kojeg do tada mislite da je glavni junak sočno prepeku bacačem plamena, jasno vam je da je postalo ozbiljno.
Na... više »
a-b-c-d-e'The Bermuda Triangle' (1978)05.09.2007 | Arminio'Who will be the next?'
Upravo se pripremih da pošteno poplj... pardon, iskritiziram ovo kao jadni pokušaj krijumčarenja mediokritetske... više »
k-l-m-n-o'Bleeders' aka 'Hemoglobin' (1997)29.08.2007 | Zeljko
Što očekivati od filma koji ima ove ključne riječi u imdb.com tražilici: kanibalistički kult, incest, Lovecraft, groblje, rezanje vratova, mutacija, hermafrodit,... više »
f-g-h-i-jIndijski 'gore' horrori (1984 - 1986)09.12.2004 | ArminioZnam da je teško povjerovati da to postoji - ali postoji!
Kao klasični predstavnici tog žanra izdvajaju se famozni 'Purana Mandir' (1984) i 'Tahkhana' (1986) -
oba u... više »
p-q-r-s-t'The Triple Cross' (1992)12.04.2010 | Velimir
Fukasakuovi gangsteri iz devedesetih.
I to krimić s akcijom holivudskih proporcija – pucačinom, tučnjavom, eksplozijama, jurnjavama i razbijanjima automobila...... više »
f-g-h-i-j'Flanders' (2006)09.03.2007 | Velimir
Jedan od najboljih filmova svih vremena.
Uvaženo pravilo glasi da filmovi koji kritiziraju rat uvijek ispadaju bolji od onih koji ga veličaju, ne samo zbog poruke, već i... više »
k-l-m-n-o'Night Of The Lepus' (1972)22.03.2007 | Arminio
Divovski zečevi ljudožderi! I Janet Leigh! I Stuart Withman! I DeForest Kelley! Oni ne divovski nego normalne veličine i u ekipi boraca protiv velikih zlih mutiranih... više »
a-b-c-d-e'Emanuelle And The Last Cannibals' (1977.)09.11.2004 | VelimirFilm s ovakvim naslovom već je sam po sebi vrijedan pažnje. A tek kad vidite kako počinje – prelijepa Emanuelle (Laura Gemser) u njujorškoj ludnici fotoaparatom skrivenim u... više »
a-b-c-d-e'The Bodyguard 2' (2007)04.07.2007 | Velimir
Veliki povratak tajlandske akcijske komedije.
Svakom novom akcijom i akcijskom komedijom, Tajland nas podsjeća na to da je danas on ono što je Hong Kong bio... više »
f-g-h-i-j'I'm A Cyborg, But That's OK' (2006)05.05.2007 | Velimir
Novi Park Chan-wook – originalan do boli i apsolutno fantastičan.
Tkogod da je prodao priču da je ovo romantična komedija i tkogod da je raširio glasinu... više »
SpecijalHOLLYWOOD I REAGANOVA POLITIKA, 1. dio10.02.2007 | Velimir
U sljedećih nekoliko tjedana i kroz sljedećih nekoliko
nastavaka na ovim ćete stranicama pratiti feljton pozamašnjeg opsega,
na temu iz naslova, tj. američkog... više
SpecijalHOLLYWOOD I REAGANOVA POLITIKA, 2. dio16.02.2007 | Velimir
Svaki rigidni politički sustav voli imati i filmski biznis na svojoj strani – Hitler nije imao ništa protiv Leni Riefenstahl, Tuđman je uživao u djelima Jakova... više
intervjuEkskluzivni intervju: Stephen Chow07.05.2005 | VelimirU Kliku br. 47 (svibanj, 2005.) mogli ste čitati skraćenu verziju ovog intervjua. Sada, pročitajte integralnu...
‘Jako mi se sviđa tvoj magazin. Možeš li mi... više
intervjuEksluzivni intervju: Zauder05.12.2005 | MarkoMogu gimnazijalci osvajati zlatne medalje uzduž i poprijeko kugle zemaljske, a pojedini gradovi ostvarivati ulaganja u vrijednosti od nekoliko desetaka milijuna eura (naravno... više
FestivaliGrossmann teaser info11.08.2007 | ArminioI završio ovogodišnji Grossmann...
Prije nego li vas počastimo opsežnim izvješćem o svemu viđenom i osvrtima na apsolutno najnevjerojatniji i neosporno do sada... više
FestivaliGrossmann – festival filma i vina 2007.13.08.2007 | Velimir
Thomas Moldestat, scenarist pobjedničkog filma 'Fritt vilt', pri preuzimanju nagrade na pozornici ljutomerskog Doma kulture, idealnog mjesta za prikazivanje filmova... više